Škola je partnerem s finančním příspěvkem projektu
„Podpora technického a přírodovědného vzdělávání v Plzeňském kraji“
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.1.00/44.0002
Datum zahájení realizace projektu: 01. 09. 2013
Datum ukončení realizace projektu: 30. 06. 2015
Výše finanční podpory celého projektu pro Plzeňský kraj: 95.938.495,63 Kč
Výše finanční podpory pro naši školu: 5.540.583,46 Kč
Projekt je financován z 85% ESF a 15% státním rozpočtem ČR.
Projekt se zaměřuje na investiční a metodickou podporu technického a přírodovědného vzdělávání středních a základních škol v Plzeňském kraji. Je do něj zapojeno 18 středních a 70 základních škol.
Naše škola je dlouhodobým a úspěšným realizátorem evropských projektů. Ty se stávají prostředkem zkvalitnění výuky a motivace ke vzdělání. V tomto případě je naší snahou podpořit studium technických profesí na vysokých školách a reálné uplatnění žáků na trhu práce právě v těchto oborech.
Jako jednomu z 18 partnerů tento projekt umožní:
1. motivovat žáky naší školy i žáky základních škol ve výše zmíněných oborech modernizací (vybavením – počítači a demonstračními pomůckami) učeben fyziky, chemie, biologie v rámci vytvoření zcela nové bio-chemické laboratoře – právě v těchto předmětech je kladen větší důraz na praktickou stránku vzdělávání
2. zvýšit kompetence žáků školy skrze praktické aktivity v oblasti přírodovědného a technického vzdělávání
3. získat praktické kompetence s moderním přístrojovým vybavením v souladu s RVP/ŠVP
4. propojit teoretické vyučování s potřebným praktickým
Realizační tým:
Mgr. Radka Košařová – projektový manažer partnera
Mgr. Marek Tramba – koordinátor partnera
Mgr. Eva Kebortová – finanční manažer partneraZapojení lektoři:
Bi, Ch – Mgr. Jana Koudelová, Mgr. Lucie Bartůšková, Mgr. Tereza Andrlová, Ing. Milan Kundrát
Fy a robotika – Mgr. Jaroslava Domabylová, Mgr. Jiří Motis, Mgr. et Ing. Josef Vladař, Mgr. Ivan VargaZapojené základní školy:
Základní škola Plasy, okres Plzeň-sever, příspěvková organizace
Základní škola Kralovice, okres Plzeň-sever, příspěvková organizace
Masarykova základní škola a mateřská škola v Žihli
Základní škola Třemošná, okres Plzeň-sever, příspěvková organizace
Cíle projektu budou naplňovány těmito klíčovými aktivitami /KA/:
KA 01 – Vybavení pro laboratoře, odborné učebny, školní hospodářství a střediska praktického vyučování
– nákup měřících systémů pro fyziku, chemii, biologii v napojení na PC
KA 02 – Vybavení prostor pro výuku hmotným neinvestičním majetkem a spotřebním materiálem pro přírodovědné a technické vzdělávání
– nákup stavebnic pro sestavení robotů a senzory pro výuku ve Fy, fyzikálních cvičeních a robotice
– nákup demonstračních pomůcek pro fyziku (např. demo soupravy elektroniky, elektřiny, mechaniky, optiky)
– nákup pomůcek a přístrojů pro výuku a praktická cvičení Ch a Bi a zároveň do bio-chemické laboratoře (např. stereomikroskopy, sady pro pozorování, dalekohledy, chemikálie)
– nákup zařízení, nábytku, digestoře, demonstračního pracoviště pro pedagoga pro nově vzniklou bio-chemickou laboratoř
KA 03 – Vzdělávání pedagogických pracovníků k obsluze strojů a zařízení, které byly zakoupené v rámci projektu
– proškolení pedagogů pro práci s měřicími systémy
KA 05 – Celoroční, pravidelně se opakující volnočasové aktivity zaměřené na technické a přírodovědné vzdělávání žáků SŠ
– vytvoření kroužků fyziky a robotiky v učebně Fy s nově pořízenými demonstračními pomůckami a systémy měření
– vytvoření kroužku biologicko-chemického v nové bio-chemické laboratoři a exteriéru
KA 06 – Vytvoření sítí spolupracujících škol na principu burzy středoškolských služeb
– vytvoření skupiny 4 gymnázií s cílem předávání zkušeností, předváděny budou ukázkové hodiny žáků hostující školy, burza nápadů
KA 11 – Sdílení učeben /dílen /laboratoří SŠ pro povinnou výuku žáků ZŠ a spolupráce se zaměstnavateli nebo jejich zástupci v oblasti přírodovědné a technického vzdělávání
– pro zapojené 4 ZŠ celodenní výukové akce rozdělené dle výukových předmětů (Fy, Bi, Ch, robotika) s využitím technického vybavení laboratoře i zmodernizovaných učeben
KA 12 – Celoroční, pravidelně se opakující volnočasové aktivity zaměřené na přírodovědné a technické vzdělávání pro žáky ZŠ s využitím moderních učeben /dílen/laboratoří SŠ
– vytvoření workshopů pro žáky ZŠ formou badatelského zkoumání a práce na PC v nových učebnách a laboratoři v předmětech Bi, Ch, Fy, robotika
KA 13 – Programy vzájemného učení, kde žáci SŠ připravují a realizují pro žáky ZŠ vzdělávací aktivity/projekty zaměřené na přírodovědné a technické vzdělávání
– mezi žáky SŠ (připraví a zrealizují praktická cvičení) a ZŠ v rámci přírodovědných a robofyzikálních workshopů realizovaných v KA 12 v rámci volnočasových aktivit žáků ZŠ
KA 14 – Spolupráce středních a základních škol se zaměstnavateli v rámci komunitního rozvoje
– setkání žáků (členové kroužků a workshopů) s představiteli firem formou exkurzí (výběr firem na základě spolupráce s Regionální hospodářskou komorou)
Po dobu udržitelnosti bude probíhat povinná výuka žáků SŠ v rozsahu obdobném této výuce v projektu. Dále bude probíhat každý školní rok realizace minimálně jedné volnočasové aktivity.
Realizační tým
Kroužek fyzika (PDF) Kroužek biochemie (PDF) Kroužek robotika (PDF)
30. 6. 2015 byl ukončen projekt Podpora technického a přírodovědného vzdělávání v Plzeňském kraji. Závěrečnou evaluační zprávu a příklady dobré praxe najdete v příloze.
Evaluační zpráva (PDF) Příklady dobré praxe (PDF)
REKAPITULUJEME …
Slovník cizích slov nám při vymezení významu slova v nadpisu nabízí kromě jiných synonymních obratů i význam: přehledné shrnutí. A protože je půlrok práce na projektu Podpora tech. a přír. vzdělávání v Plzeňském kraji za námi, je jistě příhodný čas právě na REKAPITULACI v pořadí již 2. pololetí.
V prvé řadě je třeba zmínit pořízení zbrusu nové chemické laboratoře včetně jejího materiálního vybavení pomůckami a chemikáliemi, dále nákup pomůcek a modelů pro biologii a zakoupení fyzikálních měřících přístrojů a pomůcek pro fyziku jak pro naši školu, tak i pro partnerské základní školy. Toto bohaté materiální zabezpečení všech výše zmíněných předmětů umožňuje našim žákům i žákům základních škol pracovat s konkrétními přístroji, modely, chemikáliemi přímo na hodinách nebo kroužcích – možnost praktického vidění a „osahání“ si jednotlivostí je nedocenitelná.
V návaznosti s těmito pomůckami bylo průběhu 2. pololetí dále uzavřeno výběrové řízení na 8 notebooků a tablet, které pomohou zpracovávat jednotlivé výsledky pokusů přímo na hodinách tak, aby závěry pokusů byly zřejmé již v průběhu samotné práce.
Od února 2014 probíhají v pevně stanovených časových harmonogramech kroužky našich studentů ve fyzice, chemii, biologii a robotice. Jednotliví lektoři pečlivě připravují své výukové lekce tak, aby snoubili zajímavost a zároveň náročnost témat odpovídajících věkovému typu svých žáků.
Tato práce pedagogů není zaměřena pouze na žáky našeho gymnázia , ale pokračuje přípravou a organizací workshopů pro naše partnerské základní školy ze Žihle, Kralovic, Třemošné a Plas. Vybraní žáci těchto škol 16.4. a 14.5. navštívili poprvé naši školu s cílem dozvědět se a vyzkoušet si. To vše samozřejmě opět v předmětech fyzika, biologie, chemie, robotika. Naši lektoři a jejich asistenti (vybraní žáci gymnázia) se zhostili své úlohy na jedničku. Zde jsou některé ohlasy:
Š. Němec: „Práce asistenta si velice vážím, jelikož se můžu uplatnit jako výpomoc učitelům a dostanu se do kontaktu s novými měřicími přístroji. Doufám, že mi tyto zkušenosti více přiblíží svět aplikované fyziky a pomohou lépe porozumět informacím, které dostáváme v hodinách.“
P. Trenčan: „Velice mě překvapilo, jak dobře se spolupracovalo se žáky ZŠ. Dále mě ohromil jejich enormní zájem o poznání technologií, které pro ně byly doposud nové. Naučili se s nimi více než dobře pracovat a domnívám, se, že pokusy pro ně byly velice přínosné.“
Stanislav Kočička, Filip Hořejší, Filip Kulhánek, Kristýna Kašparová, Barbora Šuchová – ZŠ Žihle 7. třída:
„Workshop v Plasích byl velice zajímavý a poutavý. Něco jsme se naučili a hlavně jsme získali nové informace o věcech, které jsme neznali. U jednoho stanoviště jsme se hodně nasmáli. Bylo to moc pěkné odpoledne a vůbec nám nevadilo, že jsme zde v našem volném čase.“
Poslední akcí, které se žáci gymnázia a všech čtyř základních škol zúčastní v této 2. části školního roku, jsou badatelské dny. V průběhu 4 dnů v termínu 15., 16. 17. a 18. 6. 2014 navštíví naši školu vždy celé třídy 2. stupně jednotlivé základní školy, aby si předali své zkušenosti a prohloubili své vědomosti z předmětů již výše zmíněných.
2. pololetí přineslo mnoho poznatků, informací a zkušeností nejen žákům, ale i samotným pedagogům partnerských gymnázií. Jejich setkání proběhla v Blovicích, Plasích a Rokycanech. Nejen, že seznamovali své kolegy se svým materiálním vybavením, ale vyměnili si na nich své poznatky a cenné rady s vedením projektu.
Úvodní workshop
Není vybrán žádný galerie nebo galerie byla smazána
Kroužek fyzika NG
Není vybrán žádný galerie nebo galerie byla smazána
Kroužek fyzika VG
Není vybrán žádný galerie nebo galerie byla smazána
Kroužek chemie VG
Není vybrán žádný galerie nebo galerie byla smazána
Kroužek robotika
Není vybrán žádný galerie nebo galerie byla smazána
Workshop biochemický ZŠ
Není vybrán žádný galerie nebo galerie byla smazána
Workshop robofyzikální ZŠ
Není vybrán žádný galerie nebo galerie byla smazána